
SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK

COUNTY OF NEW YORK

A

Index No. 603 121/07

DAN RATHER, : Commercial Part 27

Part Calendar No.

Plaintiff,
Hon. Ira Ganimerman

-against-

ORAL ARGUMENT

CBS CORPORATION, VIACOM, INC., REQUESTED
LESLIE MOONVES, SUMNER REDSTONE

and ANDREW HEYWARD,

Defendants.

DEFENDANTS’ MEMORANDUM OF LAW IN SUPPORT OF THEIR

MOTION TO DISMISS THE COMPLAINT

Dated: November 15, 2007

James W. Quinn
Mindy J. Spector
Yehudah L. Buchweitz

WElL, GOTSHAL & MANGES LLP

767 Fifth Avenue

New York, NY 10153-01 19

(212) 310-8000

Of Counsel

Anthony M. Bongiorno
Mary Catherine Woods

CBS LAW DEPARTMENT

51 West 52nd Street

New York, NY 10019

(212) 975-2721

Attorneysfor Defendants



TABLE OF CONTENTS

Page

PREUM1NARY STATEMENT
.

1

STATEMENT OF FACTS 2

A. The Employment Agreement 2

1. The Pay or Play Provision 3

2. The Contractual Provisions Concerning Rather’s Departure from

the CBS Evening News 3

3. The June 2006 Separation Agreement 4

B. The Complaint 5

1. First Cause of Action (Against CBS) 5

2. Second Cause of Action (Against CBS) 6

3. Third Cause of Action (Against CBS, Moonves and Heyward) 6

4. Fourth Cause of Action (Against CBS) 6

5. Fifth Cause of Action (Against Viacom, Redstone, Moonves and

Heyward) 7

6. Sixth Cause of Action (Against All Defendants) 7

7. Seventh Cause of Action (Against All Defendants) 7

8. Requested Monetary Relief 7

9. Defendant Viacom Inc 8

ARGUMENT 8

ALL THE CAUSES OF ACTION ALLEGED IN THE COMPLAINT ARE

BARRED BY NEW YORK’S ONE-YEAR STATUTE OF LIMITATIONS FOR

DEFAMATION AND DEFAMATION-TYPE CLAIMS 8

II. THE CONTRACT-BASED THEORIES OF RECOVERY ARE ALL

LEGALLY-DEFICIENT, AS CBS DID NOT BREACH ANY OBLIGATIONS

TORATHER 12

A. The First Cause of Action Against CBS for Breach of Contract Should Be

Dismissed, Because the Staff Agreement Did Not Require CBS to Provide

Rather with Any Air Time at All, and Rather Was Paid for His Services 12

B. The Fourth Cause of Action for Breach of the Implied Covenant of Good

Faith and Fair Dealing Against CBS Should Be Dismissed Because It Is

Duplicative of the Breach of Contract Claim and Would Be Inconsistent

with the Parties’ Written Agreement 15

1



TABLE OF CONTENTS

(continued)

Page

III. ALL OF THE TORT CLAIMS SHOULD BE DISMISSED ON ADDITIONAL

GROUNDS 17

A. The Second Cause of Action for Breach of Fiduciary Duty Should Be

Dismissed Because It Fails to Allege Facts Sufficient to Create Such a

Duty 17

B. The Third Cause of Action for Fraud Should Be Dismissed Because the

Claim Is an Improper Attempt to Re-Cast a Breach of Contract Claim As

“Fraud,” and the Allegedly Fraudulent Statements Are All Non-

Actionable Statements of Future Intent 18

C. The Fifth Cause of Action for Tortious Interference with Contract Should

Be Dismissed Because a Corporation and Its Officers Cannot Interfere

with a Corporation’s Own Contract, as a Matter Of Law 21

D. The Sixth Cause of Action for Tortious Interference with Prospective
Business Relations Should Be Dismissed Because the Complaint Fails to

Identify Any Prospective Business Relations, and Also Fails to Allege
That Defendants Acted “Solely” to Injure Rather 22

E. The Seventh Cause of Action for Prima Facie Tort Should Be Dismissed

Because, Again, the Complaint Fails to Allege That Defendants Acted

“Solely” with Malice Toward Rather, and Fails to Allege Special
Damages 23

CONCLUSION 25

11



TABLE OF AUTHORITIES

CASES

Amaducci v. Metro. Opera Assoc. 33 A.D.2d 542 (1st Dept. 1969) 15

Angel v. Bank of Tokyo-Mitsubishi 39 A.D.3d 368 (1st Dept. 2007) 17

Balderman v. ABC 292 A.D.2d 67 (4th Dept. 2002) 12

Blumenreich v. N. Shore Health Sys. 287 A.D.2d 529 (2d Dept. 2001) 16

Burns Jackson Miller Summit & Spitzer v. Linder 59 N.Y.2d 314 (1983) 23

Canstar v. J.A. Jones Constr. Co. 212 A.D.2d 452 (1st Dept. 1995) 18

Chambers Assocs. LLC v. 105 Acquisition LLC 37 A.D.3d 365 (1st Dept. 2007) 15, 21

Curiano v. Suozzi 63 N.Y.2d 113 (1984) 24

Dalton v. Union Bank of Switz. 134 A.D.2d 174 (1st Dept. 1987) 24

Entm’t Partners Group, Inc v. Davis 198 A.D.2d 63 (1st Dept. 1993) 9, 23, 24

Goldberg v. Sitomer. Sitomer & Porges 97 A.D.2d 114 (1st Dept. 1983)
affd63N.Y.2d831 (1984) 9-10

Havell v. Islam 292 A.D.2d 210 (1st Dept. 2002) 10

Hessel v. Goldman, Sachs & Co. 281 A.D.2d 247 (1st Dept. 2001) 24

Jacobs v. Continuum Health Partners 7 A.D.3d 312 (1st Dept. 2004) 23

Keifer v. Sony Music Entm’t 8 A.D.3d 107 (1st Dept. 2004) 17

Krantz v. Chateau Stores of Can. 256 A.D.2d 186 (1st Dept. 1998) 19

Leather Dev. Corp v. Dun & Bradstreet, Inc. 15 A.D.2d 761 (1st Dept. 1962)
aff’d 12 N.Y.2d 909 (1963) 25

Lines v. Cablevision Sys. Corp. 04 CV 2517 DRH ETB,
2005 WL 2305010 (E.D.N.Y. Sept. 9, 2005) 12

Maas v. Cornell Univ. 245 A.D.2d 728 (3d Dept. 1997) 17, 22, 23

Mackie v. LaSalle Indus. 92 A.D.2d 821 (1st Dept. 1983) 21, 22

NYI :\I 522806\1 3\WNO6I 3!.DOC\80758.0257 iii



McNaughton v. City ofN.Y. 234 A.D.2d 83 (1st Dept. 1996) 21

Mihalakis v. Cabrini Med. Ctr. 151 A.D.2d 345 (1st Dept. 1989) 19, 21, 22

Morrison v. NBC 19 N.Y.2d 453 (1967) 8,9, 12

Murphy v. Am. Home Prods. Corp. 58 N.Y.2d 293 (1983) 16

Rivietz v. Wolohoiian 38 A.D.3d 301 (1st Dept. 2007) 12

Sardanis v. Sumitomo Corp. 279 A.D.2d 225 (1st Dept. 2001) 19

Satler v. Merlis 252 A.D.2d 551 (2d Dept. 1998) 20

Schenkman v. N.Y. Coil, of Health Prof’ls 29 A.D.3d 671 (2d Dept. 2006) 17, 18

Singer v. Jeffries & Co. 160 A.D.2d 216 (1st Dept. 1990) 10, 12

Stone v. Nat’l Bank & Trust Co. 188 A.D.2d 865 (3d Dept. 1992) 13

Teevee Toons, Inc v. Prudential Sec. Credit Corp. 8 A.D.3d 134 (1st Dept. 2004) 15

Tierney v. Capricorn Investors, L.P. 189 A.D.2d 629 (1st Dept. 1993) 13

Tutak v. Tutak 123 A.D.2d 758 (1st Dept. 1986) 20

Ullmann v. Norma Kamali. Inc. 207 A.D.2d 691 (1st Dept. 1994) 14

Vigoda v. DCA Prods. Plus Inc. 293 A.D.2d 265 (1st Dept. 2002) 22, 25

WFB Telecomm., Inc. v. NYNEX Corp. 188 A.D.2d 257 (1st Dept. 1992) 24

STATUTES

CPLR § 215(3) 9

CPLR~3211(a) 3,5,8,9, 12, 13

CPLR § 3214(b) 2, 25

22 NYCRR § 202.70, Rule 11(d) 2,25

NYI :\1522806\13\WNO6I3LDOC\807580257



PRELIMINARY STATEMENT

This lawsuit is a regrettable attempt by plaintiff Dan Rather to remain in the public eye,

and to settle old scores and perceived slights, based on an array of far-fetched allegations

regarding actions taken by CBS, and three of its current and former employees, in the aftermath

of the flawed report on 60 Minutes II regarding President Bush’s service in the Texas Air

National Guard, broadcast on September 8, 2004 (the “Broadcast”). The Complaint is predicated

on allegations of a bizarre “scheme” extending from the White House to an array of CBS

executives including Sumner Redstone, CBS’ Executive Chairman, Leslie Moonves, CBS’ Chief

Executive Officer, and Andrew Heyward, formerly president of CBS News, all of whom,

according to Rather, colluded to harm Rather’s reputation and keep him off the air. Of course,

there was no such nefarious scheme, and Rather’s allegations bear no resemblance to reality.

CBS and its executives are not now, and never have been, out to get Dan Rather.

As explained below, the Complaint should be dismissed at the pleading stage. Even

accepting Rather’s allegations as true, based solely on the complaint and the documentary

evidence submitted with this motion (i.e., Rather’s employment contract with CBS),’ each of

Rather’s claims suffers from fundamental and independent legal defects, as follows:

• All of Rather’s causes of action are thinly-disguised claims for defamation, and are

time-barred by the applicable one-year statute of limitations. The “reality” and

“essence” of a cause of actions controls, not the label assigned to it in a pleading.
The last allegedly wrongful act in the Complaint occurred on June 16, 2006 - - the

effective date of Rather’s consensual termination - - but Rather did not file this action

until September 19, 2007, more than 15 months later.

• Rather’s claims for breach of contract and breach of the implied covenant of good
faith and fair dealing should also be dismissed based on the express terms of Rather’s

employment contract and the payments made thereunder. While the crux of Rather’s

‘Of course, CBS assumes the truth of Rather’s allegations for purposes of this motion only, to illustrate

the defects of each of Rather’s theories of liability. If any portion of this case proceeds beyond the

pleading stage, CBS will fully disprove all of Rather’s allegations.

NYI :\1522806\13\WN0613!.DOC\80758.0257



claim is that CBS did not provide him with sufficient “air time” and “important
stories,” Rather’s contract provided, pursuant to a “pay or play” provision, that as

along as Rather was paid the specified compensation, CBS had no obligation to give
him any on-air exposure. CBS paid Rather, and thus he has no claim.

• Rather’s claim for breach of fiduciary duty should also be dismissed because he can

allege nothing more than an employer-employee relationship between himself and

CBS - - which, as a matter of law, does not give rise to fiduciary duties.

• Rather’s fraud claim cannot withstand dismissal both because it is an improper
attempt to frame a claim for breach of contract as a fraud claim, and because all of the

alleged representations are non-actionable statements of future intent.

• Rather’s cause of action for tortious interference with contract cannot survive

dismissal because, as a matter of law, a corporation or its officers cannot interfere

with the corporation’s own contract.

• Rather’s cause of action for tortious interference with prospective business relations

should be dismissed both because Rather cannot identify any lost prospective
business relations, and because Rather cannot allege, as required, that CBS’ actions

were “solely motivated” by malice toward him.

• The prima facie tort claim should also be dismissed both because Rather cannot

allege, as required, that CBS’ conduct was motivated “solely” by malice toward him,
and because Rather does not allege, as required, special damages.

Accordingly, each of the defects in the Complaint underscores what Rather himself has

publicly proclaimed - - that he intends to use this lawsuit as a vehicle to rehash the Broadcast and

its aftermath, and to misuse the discovery process and the power of subpoena in an effort to

vindicate his own faulty reporting.2 If ever there were a case that cries out for dismissal at the

pleading stage, this case is it. CBS respectfully requests that the Court grant this motion.

STATEMENT OF FACTS

A. The Employment Agreement

On December 30, 1979, plaintiff Dan Rather (“Rather”) entered into a Staff

Correspondent Agreement with CBS News, a Division of CBS Inc. (“Staff Agreement”).

2
For all the reasons set forth in the Affirmation of James W. Quinn, dated October 15, 2007, discovery

should be stayed pending resolution of this motion pursuant to CPLR § 3214(b) and 22 NYCRR § 202.70,
Rule 11(d). See Affirmation of Yehudah L. Buchweitz (“Buchweitz Aff.”) at Ex. 1.

NYI :\1522806\I 3\WN0613!.DOC\80758.0257 2



(Compi. ¶ 25).~ Subsequently, CBS and Rather entered into a series of written amendments of

the Staff Agreement (“Amendments”). (Compl. ¶ 25).~ The Staff Agreement contains an

integration clause, which provides that tjhis Agreement contains the entire understanding of

the parties hereto relating to the subject matter herein contained, and this Agreement cannot be

changed or terminated orally.” (Staff Agmt. ¶ 25).

1. The Pay or Play Provision

At all times, the Staff Agreement contained a “pay or play” provision. (Staff Agmt. ¶ 4).

This provision provided that as long as CBS paid Rather what it agreed to pay him under the

Staff Agreement, it had no obligation to provide him with any air time at all:

Nothing herein contained shall be deemed to obligate CBS to use Artist’s services

hereunder or to broadcast any program, and CBS shall have fully discharged its

obligations hereunder, by payment to Artist of the applicable compensation set

forth in paragraph 3.

jçj~ (emphasis added).

The “pay or play” provision was specifically re-affirmed in the amendments to the Staff

Agreement dated April 9, 1993, August 17, 1997 and April 10, 2002. (4/9/93 Amend. ¶ 8;

8/17/97 Amend. ¶ 8; 4/10/02 Amend. ¶ 8).

2. The Contractual Provisions Concerning Rather’s Departure from

the CBS Evening News

More than ten years ago, pursuant to the August 17, 1997 Amendment, the parties

modified the Staff Agreement to provide for a “succession plan,” which would identify a

successor to Rather as anchor of the CBS Evening News. (8/17/97 Amend. ¶ 5 Staff

~
CBS Inc. is the predecessor to CBS Broadcasting Inc., which is a wholly owned subsidiary of Defendant

CBS Corporation (“CBS”).

~
The Staff Agreement and Amendments are attached to the Buchweitz Aff. as exhibits 2-4. This Court

may properly consider the Staff Agreement and Amendments in the procedural posture of a motion to

dismiss because they are documentary evidence pursuant to CPLR § 3211 (a)(l).

NYI :\1522806\13\WN0613!DOC\80758.0257 3



Agmt.~j 1(d)]). The April 10, 2002 Amendments built upon this succession plan and provided

that if CBS and Rather had still not agreed on such a plan by December 31, 2002, CBS had the

unfettered right to remove Rather as anchor of the CBS Evening News. (4/10/02 Amend. ¶ 1

Staff Agmt. ¶ 1(e)]).

The 2002 Amendments also set certain terms related to Rather’s future contemplated

assignments on 60 Minutes and 60 Minutes II following his term as anchor of the CBS Evening

News. (4/10/02 Amend. ¶ 1). In discussing these contemplated assignments, including

assignments on 60 Minutes, the Complaint quotes a portion of paragraph 1(f) of the Staff

Agreement, as amended in 2002. (Compl. ¶ 30). However, the Complaint omits a portion of this

paragraph, which immediately follows the excerpted portion: “Artist and CBS will negotiate in

good faith the issue of Artist’s billing on 60 Minutes. If Artist and CBS cannot agree on such

billing, CBS’s decision shall befinal.” (4/10/02 Amend. ¶ 1 Staff Agmt. ¶ 1(f)] (emphasis

added)). Also, new section 1(a) of the Staff Agreement stated that “CBS in its sole discretion

shall have the right to change Artist’s assignments at any time,” as long as Rather was not

assigned to duties outside of the Staff Agreement. (4/10/02 Amend. ¶ 1 StaffAgmt. ¶ 1(a)]

(emphasis added)).

Paragraph 1(g) was also modified in 2002 to provide that at any time after December 31,

2002, if CBS removed Rather from the CBS Evening News, but did not assign him to 60 Minutes

II or 60 Minutes, Rather’s only remedy would be that CBS would pay him the remainder of his

weekly compensation through November 25, 2006, and he would then be free to seek other

employment. (4/10/02 Amend. ¶ 1 StaffAgmt. ¶ 1(g)]; Compi. ¶~J27, 29, 31, 79).

3. The June 2006 Separation Agreement

On March 9, 2005, Rather delivered his last broadcast as Anchor of the CBS Evening

News. (Compi. ¶ 79). Beginning on that same date, CBS assigned Rather as a correspondent on

NY~ :\1522806\I 3\WN0613!.DOC\80758.0257 4



60 Minutes II, and, when that program was cancelled, Rather was assigned to 60 Minutes. (~.

¶~J 10, 81).

By its terms, the Staff Agreement was scheduled to expire on November 25, 2006. (Id.

¶ 25; (4/10/02 Amend. ¶ 1 Staff Agmt. ¶ 1(g)]). Prior to this expiration date, however, as of

June 16, 2006, the parties mutually agreed in writing to accelerate the termination of the Staff

Agreement (the “Separation Agreement”).5 Pursuant to the Separation Agreement, CBS paid

Rather the balance of his weekly payments under the Staff Agreement, as well as other sums.

(Separation Agmt. ¶ 2). CBS also agreed to make a sizeable donation to Sam Houston

University in Rather’s name. j~j~ ¶ 5. Rather explicitly agreed that these payments fully and

completely discharged CBS of any and all payment obligations relating to the Staff Agreement

with respect to the items identified on Exhibit A of the Separation Agreement. ~ ¶ 2. Included

on Exhibit A, as discharged, were Rather’s weekly salary through November 25, 2006, his

severance, his vacation pay, and other payments. ~ ¶ 2. CBS further agreed that effective June

16, 2006, Rather was free “to engage in any employment with any third party without

limitations.” Id. ¶ 1.

B. The Complaint

The Complaint, filed on September 19, 2007, contains seven causes of action (the

“Complaint”), which are summarized below:

1. First Cause of Action (Against CBS)

The First Cause of Action raises a claim for breach of contract against CBS. (Compi.

¶~ 88-91). Rather does not explicitly claim that he is owed any sums under the Staff Agreement.

Instead, the Complaint alleges that CBS breached the Staff Agreement by failing to “assign

~
The Separation Agreement is attached as exhibit 5 to the Buchweitz Aff. ~ CPLR 3211 (a)(1).

NYI :\1522806\13\WNO6I3!.DOC\80758.0257 5



Rather as the Agreement obligated it to do after it removed Rather from the anchor chair.” (~

¶ 90). Rather concedes, however, that a]fter his last broadcast as anchor of the CBS Evening

News on March 9, 2005, until his departure from CBS on June 16, 2006, he] was first assigned

as a correspondent at 60 Minutes II, and then at 60 Minutes.” (j~ ¶ 10). Thus, the breach of

contract claim takes issue with Rather’s supposed inadequate “air time” and CBS’ alleged failure

to assign him to “cover important stories.” ~

2. Second Cause of Action (Against CBS)

The Second Cause of Action alleges that CBS breached fiduciary duties to Rather.

(Compi. ¶~J 92-96). He urges this Court to find such a fiduciary duty by “dint of the Agreement,”

“Mr. Rather and CBS’s four-decade history, Mr. Rather’s extraordinary contributions to CBS,

his universal standing as the face of CBS News,” and “specific,” but unspecified, “promises

made by CBS to Mr. Rather,” all of which occurred in the context of Rather’s employment by

CBS. (j~ ¶~J 32-33, 93).

3. Third Cause of Action (Against CBS, Moonves and Heyward)

The Third Cause of Action alleges fraud against CBS, Moonves, and Heyward, claiming

that CBS made certain false statements to Rather to induce him to refrain from making public

statements about the Broadcast or its aftermath. (Compl. ¶~J 97-104). For instance, Rather

alleges that CBS falsely represented to him that “CBS intended to conduct a fair and impartial

investigation” of the Broadcast, and that alt all times CBS would take all necessary and

appropriate steps to preserve and enhance Rather’s reputation.” (~ ¶~f 98(a, b)).

4. Fourth Cause of Action (Against CBS)

The Fourth Cause of Action alleges a claim against CBS for breach of the implied

covenant of good faith and fair dealing. (Compi. ¶~J 105-108). Rather asserts that CBS

“marginalized” him by not using his services on a regular basis as a correspondent on 60 Minutes

NYI :\1522806\13\WNO6I3LDOC\80758.0257 6




	pg-00001.tif
	pg-00002.tif
	pg-00003.tif
	pg-00004.tif
	pg-00005.tif
	pg-00006.tif
	pg-00007.tif
	pg-00008.tif
	pg-00009.tif
	pg-00010.tif
	pg-00011.tif
	pg-00012.tif
	pg-00013.tif
	pg-00014.tif
	pg-00015.tif
	pg-00016.tif
	pg-00017.tif
	pg-00018.tif
	pg-00019.tif
	pg-00020.tif
	pg-00021.tif
	pg-00022.tif
	pg-00023.tif
	pg-00024.tif
	pg-00025.tif
	pg-00026.tif
	pg-00027.tif
	pg-00028.tif
	pg-00029.tif
	pg-00030.tif

